Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ימי ראשון: לא רוצים בי"ס!

ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

מה עושים כשהילדים מכריזים ביום ראשון בבוקר שהם לא רוצים בי"ס?

ה "blues" של ימי ראשון הוא לא המצאה של בעלי ADHD, אך נראה כי הם סובלים מהם יותר…הורים רבים מספרים לי שילדיהם מערימים קשיים בבוקר יום ראשון: הם מתקשים לצאת מהמיטה, מדווחים על מחושים שונים, כמו כאבי בטן וכאבי ראש וחלקם מסרב ללכת לבית הספר.

כידוע, בעלי ADHD מתקשים עם מעברים ומעבר מיום חופש ליום לימודים הוא קשה במיוחד עבור רבים. התופעה הופכת אף חמורה יותר אם לילדיכם גם נטייה לחרדות פוביות, כמו חרדת בחינות, חרדה חברתית, חרדת פרידה או פוביית בית ספר.
איך נוכל לעבור את בוקר יום ראשון (לפעמים זה כבר מתחיל במוצאי שבת) בצורה רגועה יותר?

  1. ראשית, חשוב שנבין שעבור הילד המעבר הוא לא פשוט ומבחינתו הוא צריך "לתכנת" את המוח שלו מחדש כך שיתאים ל"יום לימודים". הדבר מאיים עבורו והוא זקוק לתמיכה מהסביבה.
  2. חשוב מאוד לשים גבול ברור: הולכים לבית הספר בכל יום, כולל בימי ראשון. ההבנה את הקושי של הילד במעבר אין פירושה וויתור לילד. המסר שצריך לעבור לילד הוא: "ההליכה לבית הספר היא עובדה שלא מערערים עליה. אנחנו מבינים שקשה לך ולכן נעזור לך לעבור את זה בצורה הטובה ביותר". כלומר, לצד התמיכה הילד צריך להבין שהישארות בבית היא לא אופציה.
  3. כבר ביום שישי בצהרים בודקים עם הילד למה יידרש ביום ראשון בבית הספר: אלו שיעורים עליו להכין, איזה פרויקט יש להגיש והאם יש מבחן או ספר לקרוא. נותנים לילד עזרה לפי הצורך, כך שירגיש שהוא מגיע מוכן לבית הספר ביום ראשון.
  4. חשוב ללכת לישון במוצ"ש בשעה מתאימה, כך שהילד יקבל את שעות השינה להן הוא זקוק לפי גילו. ילדים בגיל בגילאי 6-13 זקוקים ל 11-9 שעות שינה בלילה. ילדים בגילאי 13 ומעלה זקוקים ל 10-8 שעות שינה. התיק והבגדים מוכנים בערב לפני.
  5. ילדים עם ADHD זקוקים לחיזוקים מיידיים והם מגיבים מצוין לטבלאות של "עיצוב התנהגות", כשהן נבנות באופן נכון. יש דרכים רבות ומגוונות לבניה של טבלאות עיצוב התנהגות. אציג כאן דרך פשוטה: ניתן לתת 5 או 10 נקודות על קימה בכל בוקר וכשהילד מגיע ל-100 או ל-500 נקודות הוא מקבל מתנה עליה הוחלט מראש. דרך מוחשית עוד יותר היא לתת לילד לבחור את המתנה הנכספת (ומקובלת עליכם ההורים, כמובן, מבחינה ערכית וכספית), להדפיס את תמונת המתנה על נייר מדבקה A4 (ניתן להשגה בחנויות של מכשירי כתיבה), להדביק את התמונה על בריסטול ואז לגזור את התמונה ל-8, 10, 12 וכו' חלקי פאזל שניתן להרכבה. מספר חלקי הפאזל הוא מספר השבועות או יחידות הזמן בהן אתם סבורים כי כדאי שהילד יקבל את המתנה. למשל, אם תרצו שהילד יקבל את המתנה תוך שבועיים, ניתן לגזור ל-12 חלקים (בלי שבתות) ולתת חלק אחד בכל יום לאחר שקם בזמן.
    דרך נוספת: ניתן לומר לילד שאתם נותנים לו חצי מהסכום עבור אותה מתנה ומציעים לו להרוויח את המחצית השנייה ע"י קימה בכל בוקר בטווח זמן מסוים, למשל קימה בבוקר במשך שבוע, שבועיים, חודש.
  6. אפשר לתכנן במוצ"ש את הבילוי בסוף השבוע הבא כדי שיהיה למה לחכות.

שיהיה שבוע נפלא… וגם אם לא- רק עוד 6 ימים עד יום שישי הקרוב…

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן