Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

אבי פלד

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

מנתח מערכות,
תפקידי ניהול וייעוץ בכירים בארגוני היי-טק
מאמן אישי, מאמן ADHD, מאמן עסקי
מחזור מס' 1 : נובמבר, 2009

ב -2009 החלטתי לרכוש יידע וכלים לאימון בעלי בעיות קשב וריכוז. הגעתי לקורס עם סקרנות רבה וצפיות גבוהות. לשמחתי, הקורס העשיר אותי כאדם. ופתח בפני עולם חדש ומרתק שלא הייתי מודע אליו. התחלתי לשלב את הכלים החדשים בתהליך האימון שאני מעביר וחשתי שתהליך האימון שלי הפך ממוקד ומקיף. המשוב שקבלתי מהמתאמן, ממשפחתו ומבית הספר הראה שהמתאמן עבר שינוי משמעותי בסגנון החיים שלו והישגיו בלימודים השתפרו מאוד.

תודתי נתונה לאיריס ברכוז על האופן שבו העבירה את ההנחיה אשר נתנה לי זווית ראיה חדשה על אימון מתאמנים עם הפרעות קשב וריכוז ADHD , על העשרת הידע וארגז הכלים שלי, הקניית יכולות חדשות בתהליך האימון שאני מעביר. בזכות ארגז הכלים והיכולות החדשות שלי, אורן הצליח לחוש ולהתנסות בחוזקותיו, יכולותיו ולשלוט בשדונים שלו. רכש הרגלים חדשים ושינה את סגנון החיים.

תהליך האימון

רקע
אורן, ילד בן 11 עם מוגבלות קלה בראייה, מאובחן עם ADHD, תלמיד בבית ספר יסודי, לקראת מעבר לחטיבת ביניים. אורן הופנה לאימון ע"י הוריו. הקשיים שתיארו כללו: הישגים נמוכים בלימודים, חוסר סדר וארגון, קושי להתעורר בבוקר ולהתארגן לביה"ס, התפרצויות זעם, אי עמידה בזמנים. בנוסף, תוארו קשיים חברתיים: אורן מרגיש בודד, ללא חברים קרובים. אורן אוהב לשחק כדורגל.
האימון נמשך 24 מפגשים והתבצע אצל אורן בבית.
שלב ההיכרות וההעצמה:
ערכים– אורן הגדיר את הערכים שלו בעזרת המשחק "על מה ולמה". הערכים כללו: לכבד את המילה שלי, להתמיד במה שאני עושה, שיבינו אותי, להיות אופטימי, לדעת להקשיב טוב יותר, שיתמכו בי, להיות נדיב, לדעת לתכנן, להגיע בזמן לכל מקום, שיהיו גאים בי. גילינו כי השדון של אורן הוא דון השדון שאומר לו שהוא לא מקובל. זיהינו מחשבות אוטומטיות שליליות: "אני אף פעם לא עומד בזמנים", "אני לא מקובל. כל החברים מסננים אותי".
המטרות שאורן הציב היו:
1. להיות מקובל על החברים, כלומר להיפגש עם חברים 1-2 פעמים בשבוע אחרי הלימודים. להשתתף במשחקי הכדורגל בהפסקות.
2. להשיג ממוצע ציונים של לפחות 70 בתעודה, ע"י כך שאהיה יותר מאורגן. כלומר: – להתעורר בזמן בבוקר
-להכין את התיק בערב לפני -להכין שיעורי בית – להתכונן למבחן יומיים שלושה מראש – לשפר את ההתנהגות בביה"ס – להתייחס למורים בכבוד, – לא לפטפט בשיעורים.
3. לשפר את ההתנהגות בבית: לדבר בכבוד להורים

במהלך האימון עשיתי שימוש במיומנויות האימון הבאות : הקשבה, שיקוף רגשות, שאלות הבהרה, שאלות עוצמתיות, עידוד, אתגור, ניסוח מחדש, מיקוד, מבט על, מתן משוב ובקשת משוב, שימוש בדימויים.
אסטרטגיות:
1. הנעה לפעולה, תוך שימוש בעיצוב התנהגות עם חיזוקים וחוויות חיוביות.
2. עבודה על שינוי דפוסי חשיבה שליליים והחלפתם בחיוביים. עשיתי שימוש בטכניקות לאילוף השדון של אורן וכן בטבלאות ניטור אירוע, מחשבה, רגש והתנהגות. הסברתי לו שמדובר במחשבות שלו על עצמו והן באות באופן אוטומטי כאשר הוא נמצא בלחץ. לגבי המשפט "אני לא מקובל כל החברים מסננים אותי" שאלתי אותו האם הוא יכול לזכור מצבים שהוא הצליח ליצור קשר ולהזמין חבר הביתה וללכת לחבר, מתוך התשובות שלו מצאנו כי המשפט המדביר למחשבה השלילית הזו היא: "יש חלק מהילדים שלא עונים כי לא יכלו לענות וחלק מהילדים כי ענו וכן באו לשחק אתי" אורן החל להבחין בין הילדים הרצויים לו והרוצים בקרבתו והצליח ליצור חברויות חדשות.
לגבי המשפט השני: "אני אף פעם לא עומד בזמנים" ביקשתי מאורן להיזכר באירועים ומצבים שבהם הוא הצליח להגיע בזמן ומה עזר לו להגיע בזמן. אורן שם לב שאירועים שהיו חשובים לו הוא הקפיד לתזכר את עצמו עם הסלולר ודאג להיות מוכן מראש.
3. עבודה עם הגוף , הרגעה של הגוף דרך נשימות בטן והרפיית שרירים.
4. טכניקות של פתרון בעיות – שיקולי רווח והפסד
5. ניהול זמן – ביצוע תצפיות יומיות ושבועיות, ניהול יומן, חלוקת זמן על פי חשוב ודחוף, תוך תכנון לעתיד. נעשה שימוש בתוכנת היומן בסלולר ובתוכנת יומן במחשב, כולל התראות.
6. כישורים חברתיים– עבדנו על כישורי הקשבה ועל מודעות לשפת הגוף של אורן ולמילים בהן הוא משתמש.
7. שילוב ההורים בתהליך: במהלך האימון ההורים קיבלו הדרכה בנושאים של המערך המשפחתי, האווירה משפחתית ותחושת השייכות של אורן למשפחה. ההורים שיתפו פעולה באופן מלא בתהליך האימון ותרמו לחיזוקו של אורן. הם שמרו על המרחב האישי שלו, החלו בהעברת אחריות לאורן, עודדו אותו על הצלחות ונתנו לו לממש את זכות הבחירה במצבים שונים. פעולות אלו תרמו לחיזוק הדימוי העצמי ואמונה ביכולותיו.

ההישגים של אורן במהלך האימון ובסיום האימון היו:

  • אורן החל להתעורר בבוקר ולהתארגן לבית הספר לבד ללא צורך בתזכור חוזר ונשנה של ההורים (לפני האימון אביו היה מתקשר אליו 5 עד 8 בבוקר על מנת לתזכר לזרז אותו)
  • אורן החל לנהל מערכת זמנים לפעילויות השונות והצליח לבטא חשיבה עתידית.
  • הוא הצליח להעתיק את כל החומרים מהלוח, החל לבצע את המטלות בכיתה וכן להכין חלק משעורי הבית כבר בבית הספר
  • ציוניו השתפרו. המחנכת זימנה אותו לשיחה וציינה את השינוי לטובה בהתנהגות שלו.
  • בסיטואציות שבהן הוא חש שהמצב יוצא משליטה למד להרחיק את עצמו מהמקום (במשחק כדור רגל לקחו לו את הכדור הוא נגש לבקש את הכדור וכאשר החלו מאיימים עליו ולהפעיל אלימות הוא עזב את המקום והתרחק)
  • הוא החל ליזום מפגשים חברתיים בביתו וללכת לחברים
  • בבדיקה ובקבלת משוב מאורן ומההורים נאמר שהטכניקות הללו תרמו להם בצורה משמעותית והם ראו תוצאות כמעט באופן מיידי.

במהלך המפגשים נתקלתי בקשיים: בתחילת האימון אורן לא הצליח לעמוד במשימות שלקח על עצמו : הוא התקשה עם הדיווח היומי ולא ביצע את המשימות. מתוך הבנה שהקשיים נובעים, לפחות בחלקם, מה-ADHD, התמודדתי באופן הבא: בכל מפגש שבו דיווח שלא הצליח לעמוד במשימה מצאתי משהו אחד שהוא כן ביצע ועודדתי אותו על הביצוע. לא מתחתי עליו ביקורת, קבלתי את ההסבר שלו והמשכנו הלאה. ככל שהתקדמנו באימון העברתי את האחריות אליו. העידוד והחיזוקים פעלו נפלא
מה למדתי על אימון ועל עצמי?
בעיני תהליך ההכשרה וארגז הכלים פתחו בפני מסלול חדש שבו אני יכול לתרום ולהיתרם. מצאתי שיש בי את הכוח ואת הגמישות לעמוד מול מתאמנים חדשים אשר אינם מתנהגים כמתאמנים רגילים ולהתגבר על התסכול מכך שתהליך האימון אינו מתנהל על פי תבנית אחידה וכי כל מתאמן הוא עולם חדש עם קצב משלו, אג'נדה משלו, ועלי להיות פתוח מכיל ומקבל לרכוש את אמון המתאמן ולהוביל ביחד אתו את תהליך האימון. החזון שלי הוא: " העצמת ילדים ובני נוער כך שיהפכו לאנשים טובים יותר וכך לגרום לחברה טובה יותר" בחרתי להתמחות באימון בני נוער ומתבגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז כי בעיני זו קבוצה נפלאה של ילדים אשר המערכת אינה תומכת בהם ואינה משלבת אותם באופן מיטבי. אני מאמין, כי על ידי האימון אני מעניק להם ארגז כלים שאתו הם יכולים להגיע להישגים.

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן