טיפול קוגניטיבי התנהגותי - טיפול CBT

אנחנו מה שאנו חושבים. כל מה שאנחנו, עולה מן המחשבות שלנו.
אנו יוצרים את עולמנו עם המחשבות שלנו..

– בודהה.

שום דבר אינו עומד בלי הפירוש שלו.
אם יש משהו שאתה משתוקק לו, או משהו שהיית
רוצה מאוד שיקרה- התמקד בו, בכל יכולת הריכוז שלך.
דמיין לך אותו בפרטי פרטים. אם רצונך איתן דיו,
וריכוזך עז דיו, תוכל לממש את משאלותיך.

– רבי נחמן מברסלב.

הרחבה מידע ופרטים נוספים

השאירו כאן את הפרטים ונחזור בהקדם

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי - CBT

מבוסס על מודל הרואה בהתנהגות וברגשות תוצר של מחשבותינו, של האופן בו אנו מפרשים את המציאות, את האירועים שקורים לנו. ב טיפול קוגניטיבי התנהגותי המטרה היא לשנות דפוסי חשיבה לא יעילים וללמד את המטופל לרכוש ולאמץ הרגלי חשיבה שיסיעו לו להרגיש טוב ולהתנהג לפי מטרותיו.
כדי לסייע בתהליך נעשית עבודה במקביל על הרגעת התגובות הפיזיולוגיות. זאת, מתוך הנחה כי כאשר התגובות הפיסיולוגיות הופכות מתונות יותר, הטיפול הקוגניטיבי הופך משמעותי יותר ולמטופל קל יותר ללמוד לחשוב חשיבה יעילה.
המטופל לומד, אם כן, לווסת תגובות פיסיות שקשורות במתח, לחץ וכעס, כמו דפיקות לב מהירות, הזעה, רעידות, כאב ראש, כאב בטן, מתח שרירים באמצעות טכניקות הרפיה.
דוגמות לטכניקות הרפיה כוללות: הרפית נשימה, הרפית שרירים, דמיון מודרך ואימון אוטוגני. בנוסף, משלבת ד"ר ברכוז גם טכניקות מיינדפולנס להרפיה והרגעה.

עבודה על שינוי בהתנהגות נעשית גם באופן ישיר באמצעות טכניקות חשיפה לגירויים או להתנהגות ממנה חוששים או נלחצים, מתן חיזוקים, לימוד מיומנויות ואופנויות התנהגות רצויות והקניית כישורים לפתרון בעיות. כשההתנהגות הולכת ומשתנה היא חוזרת ומשפיעה לחיוב על הרגלי החשיבה, אלו הופכים יעילים יותר וכך חל שיפור הולך וגובר.


משך הזמן של טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT) הוא קצר מועד ונמשך בד"כ שלושה עד ארבעה חודשים. כלי הטיפול מיועדים לעבודה עם ילדים, נוער ומבוגרים, שאובחנו עם קשיים שונים, כולל קשיים חברתיים, ADHD, הפרעות חרדה לסוגיהן, OCD, דיכאון ואובדנות, הפרעות אכילה, שליטה בצרכים, התמכרות למחשב ועוד.
כמו-כן הטיפול יכול להתאים גם לילדים ומבוגרים שנמצאים במצבי משבר או מעבר שונים.
הטיפול מדגיש שותפות בין מטפל ומטופל. המטופל אקטיבי לפחות כמו המטפל ונדרש לתרגול בין המפגשים. מאפיינים אלו מייעלים מאוד את התהליך הטיפולי ומקצרים את משכו.