Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

איך נולדה הערכה "מיומנויות חברתיות בתמונות"

ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

איך נולדה הערכה "מיומנויות חברתיות בתמונות"

כפי שמציין ריצ'רד לבוי, איש החינוך האמריקאי הותיק, אין נושא שמשפיע על כל כך הרבה תחומים בחיינו כמו נושא הכישורים החברתיים, ואין נושא שמסב דאגה להורים כמו נושא הקשיים בתחום החברתי (מלבד בעיות בריאותיות, כמובן). כישורים חברתיים נדרשים בכל אינטראקציה אנושית במידה כזו או אחרת.
ואכן בעבודתי בקליניקה, לאורך השנים, הן כמטפלת והן כמדריכה, אני פוגשת ילדים, מתבגרים ומבוגרים שקשיים בתחום החברתי מסבים להם תסכול, כעס, עצב ואפילו דיכאון. טיפול מוצלח
בקשיים אלה עשוי לחולל שינוי משמעותי באיכות החיים של המטופלים ולהשפיע באופן חיובי על תחומי חיים רבים אחרים.

כמו בכל טיפול CBT, גם בטיפול בקשיים בתחום החברתי, אנו עורכים בשלבים הראשונים המשגת מקרה ופסיכו-חינוך.  בהמשגת מקרה, בין היתר, אנו מתייחסים להגדרת הנושא בו אנו עומדים לטפל, מתארים איך הסימפטומים באים לידי ביטוי ומציינים תחומי חוזק ותחומי חולשה. כדי להגיע להמשגת מקרה מדויקת, יש צורך בכלי הערכה מתאימים. לאחר שביצענו המשגת מקרה, נוכל לשוחח עם המטופל בגובה העיניים ולתת לו הסבר מקיף ותואם גיל לגבי הממצאים, אופן הטיפול, לאלו תוצאות אפשר לצפות וכו'. מיד לאחר מכן נוכל לגבש עם המטופל את מטרות התהליך.

עד כה נהגתי להיעזר, בשלב ההערכה, בשאלוני נייר ועיפרון אותם העברתי למטופלים ובמקרה של ילדים ובני נוער- גם להורים ולצוות החינוכי. שאלונים אלו הם אמנם יעילים ומסייעים במיפוי הקשיים ובקביעת המטרות הטיפוליות, אולם יש להם מגבלות. המגבלה העיקרית היא שהם ארוכים, מייגעים ומשעממים את המטופלים. בנוסף, ניתן להשתמש בהם עם ילדים ובני נוער שמוכנים לשתף ולחשוף את עצמם בנושא החברתי, אך לא מול אלו שמתנגדים מסיבות שונות. מגבלה נוספת של השאלונים הכתובים היא הרמה השפתית הגבוהה הנדרשת.

מכיוון שאיתור הקשיים ותחומי החוזק בתחום החברתי חיוני להצלחת הטיפול חיפשתי דרך להפוך את תהליך ההערכה לאטרקטיבי, פשוט ומהנה יותר. הנחתי, כי ביטוי חזותי של הכישורים באמצעות תמונות יהיה נגיש יותר לילדים.  העברת המסר באמצעות תמונות הוא מסקרן, חוויתי, מוריד חסמים ומאפשר דיבור ישיר על כל כישור וכישור.

מתוך ההתנסות שלי עם הקלפים עד כה אני מוצאת שהשימוש בתמונות משדרג מאוד את תהליך ההערכה ואף תורם מאוד לשלבים שלאחר מכן: פסיכו-חינוך וקביעת מטרות. ההתבוננות בקלפים מאפשרת לילדים לקבל תמונה רחבה ומקיפה של העולם החברתי. ההוראה שהילד מקבל היא לבחור כישורים שהם תחומי חוזק עבורו, כישורים מהם הוא מסופק ואינם מהווים עבורו בעיה וכישורים שאינם מפותחים אצלו והיה רוצה לשפר. כך, מעבר למידע שאו מקבלים לגבי תפקודו בתחום, הילד לומד שהתחום שמבחינתו עלול להיתפס כאזור לא מושג, לא אפשרי עבורו, מורכב, למעשה, מכישורים רבים שבחלקם הוא שולט היטב או לפחות במידה משביעת רצון. כך, נוצרת מוטיבציה לשינוי וכן בהירות לגבי המטרות והיעדים.

יתרונות נוספים הם קיצור תהליך ההערכה, הגברת שיתוף הפעולה מצד הילדים ובני הנוער ואפשרות עבודה גם עם ילדים שהם פחות ורבליים או ביישנים.  

אני נוהגת לשלב את העברת השאלון בתמונות לילדים עם שאלון נייר ועיפרון להורים ולצוות החינוכי כדי לקבל תמונה רחב של תפקודו החברתי של הילד/ב או הנער/ה.

58 הקלפים בערכה מתחלקים ל-7 קטגוריות, 6 מהן מתייחסות לקטגוריות הבאות:

  • נימוסים בסיסיים
  • מיומנויות שיח מילוליות
  • מיומנויות שיח לא מילוליות
  • מפגשים ויחסים חברתיים
  • שליטה עצמית
  • התארגנות, יוזמה, אסרטיביות

בנוסף, כשאנו מטפלים בכישורים חברתיים, אנו עובדים גם על הורדת התדירות של התנהגויות חברתיות שכיחות שאינן רצויות. לשם כך הכנסתי גם את הקטגוריה ה-7:

  • מכשולים בהתנהגות ובתקשורת

להלן מוצגות הצעות לשימוש בערכה:

א. כל הסדרה: פורשים את כל הקלפים על שולחן או על שטיח (ניתן גם לחלק לקטגוריות ולהראות בכל פעם קלפים מקטגוריה אחת). מבקשים מהילדים או בני הנוער להתבונן היטב בקלפים ולחלק אותם ל-3 ערימות: "כישורים בהם אני שולט היטב והם מהווים תחום חוזק עבורי, כישורים בהם אין לי בעיה וכישורים שעלי לחזק ולשפר". תוך כדי ההתבוננות בקלפים כדאי להתעכב על כל כישור וכישור, לשוחח מעט ולראות את האופן בו הילדים מפרשים את הכישור. מתוך החלוקה ל-3 ערימות נתקדם לבנית תכנית ההתערבות.

ב. שימוש בחלק מהקטגוריות: כשמוקד העבודה שלנו ידוע מראש נוכל לבחור חלק מהקטגוריות, למשל קטגורית שליטה עצמית ונימוסים בסיסיים או מיומנויות שיח מילוליות ולא מילוליות. בנוסף, נוכל לבחור ראשית קלפים של מיומנויות בסיסיות יותר בתחומים השונים ולהוסיף מאוחר יותר מיומנויות מורכבות יותר.

ג. שימוש בקלפים כדי לאפשר ניסוח מדויק של מטרות ויעדים. למשל:
ניתן להשתמש בקלפים באופן קצר ו"קליל" יותר ולכוון באופן ישיר לקביעת מטרות. ניעזר בשאלות כמו:

– איך היית רוצה לראות את עצמך בעוד 3 חודשים, עם אלו כישורים חברתיים?

– בחר/י 5 כישורים שהיית רוצה לחזק כדי שיקדמו אותך לכיוון "העצמי העתידי" שלך

– מתוך הקלפים, בחר/י את הכישורים שיש לילד/ה הכי פופולרי/ת בכיתה, הילד/ה שאת/ה  הכי אוהב/ת, הילד/ה שאת/ה הכי מעריכ/ה, וכו'

– אם המטרה הכללית מנוסחת כך: 'תוך 3 חודשים מהיום יהיו לי 2 חברות קרובות עמן אוכל לבלות בהפסקות, לצאת לבלות בסופי שבוע ולחלוק עניינים אישיים', אפשר להיעזר בקלפים כדי לנסח יעדים עליהם נעבוד. למשל: אלמד להחמיא ולשבח אחרים, לזהות את רגשות האחר ולשקפן באופן מילולי ולא מילולי, לדעת לסלוח לחבר ולשלוט ברגשות הכעס שלי.

ד. שימוש בשלבי התהליך השונים:

– בנוסף לאבחון הראשוני באמצעות הקלפים ניתן לבצע הערכה מחודשת באמצע התהליך ובסוף הטיפול כדי לבחון את מידת הצלחת הטיפול
– בעבודה על הכישורים השונים כדאי לנתח את הכרטיסיות ולבחון איך הכישור מתבטא בסיפור שמוצג בתמונה.

לקבלת מידע נוסף על הערכה לחצו כאן
לרכישת הערכה לחצו כאן 
למידע על ההשתלמות הקרובה בנושא "הקניית כישורים חברתיים" לחצו כאן

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן