Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

איך חוזרים לשגרה רגועה לאחר חופשה?

ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

חופשת הפסח הארוכה או-טו-טו מסתיימת ואנחנו ההורים חשים רגשות מעורבים, במיוחד בבתים עם ADHD. מצד אחד נחמד ליהנות מזמן משפחתי יחד, לקום מאוחר יותר בבוקר, להשתחרר מסחרור התארגנות הבוקר, ההערות השליליות בסמארט סקול, וכל המתחים שילדים עם ADHD והוריהם חווים בבית הספר. מצד שני, חופשה עם ילדים עם ADHD ובמיוחד עם מתבגרים שמחליפים יום בלילה יכולה להיות לא פחות ממתישה…
כך או כך, החופשה נגמרת ובעוד מספר ימים יחזרו ילדיכם ללימודים. השאלה היא איך הופכים את החזרה מהחופשה הארוכה לרגועה ונעימה.

בואו ניקח לדוגמה את בית משפחת אהרונסון בבוקר של חזרה לבי"ס אחרי חופש ארוך. שרונה בת ה-11 עם ADHD , מתעוררת במצב רוח רע ונזכרת שלא הכינה את שיעורי הבית בתנ"ך ושכחה להדפיס תמונות לפרויקט באנגלית שהכינה יחד עם חברתה. היא מתחילה לצעוק, לריב עם אחיה הקטן ודורשת מהאם להדפיס את התמונות בו ברגע. האם, מיכל, שצריכה להיות בעבודה בשמונה ורבע מאבדת עשתונות, צועקת על בתה שנמאס לה מחוסר הארגון והסדר שלה ודורשת ממנה להתלבש מיד. כשהבת ממשיכה לצרוח היא נותנת לה עונש: 'לא להיפגש עם חברות 3 ימים'. הבת מתחילה לבכות ומכריזה שהיא לא הולכת לבית הספר. מיכל כועסת מאוד ומרגישה ייאוש.

מה יכולה היתה מיכל והורים אחרים, שנקלעים למצבים דומים, לעשות אחרת?
האם אפשר היה למנוע את ההסלמה ולעבור את הבוקר ואת המשך היום והשבוע באופן רגוע יותר?

בהחלט כן!!

חשוב להבין כי מעברים מחופש לשגרה עבור רוב הילדים ובני הנוער עם ADHD הם לא קלים. כך גם עבור הורים עם ADHD. התחושה היא של בלבול, חוסר עיגון וצורך "לתכנת את המוח" לגמרי מחדש. בניית העיגון או "תכנות המוח" לוקחים זמן. לכן, לא כדאי לחכות לערב האחרון לפני החזרה לביה"ס כדי להיערך, אלא להתחיל את ההיערכות יומיים-שלושה לפני החזרה:

  1. יש לעבור על המטלות הלימודיות שעל הילדים להגיש בשבוע הראשון של החזרה ללימודים יחד אתם, לבדוק מה חסר ולדאוג שיבצעו את ההשלמות (מקווה שבתחילת החופש עשיתם גם לו"ז הכנת מטלות לחופש). בנוסף, חשוב לבדוק שיש להם את כל הציוד הדרוש, כולל חוברות או ספרים חדשים שהם נדרשו לרכוש, ציוד משרדי, חולצות בי"ס קצרות עם סמל וכל ציוד אחר.
  2. הודיעו לילדים ובמיוחד לבני הנוער שבשלושת הלילות הקרובים מתחילים ללכת לישון מוקדם יותר באופן הדרגתי וכך גם לגבי שעת הקימה בבוקר. זאת, כדי שהגוף יוכל להכין את עצמו לחזרה ללו"ז בי"ס.
  3. כדאי מאוד להכין עבור הילדים "לוח התארגנות" ליום החזרה בו כתובות מטלות הבוקר לפי רצף הביצוע לצד השעה בה יש להשלים את המטלה. הורים שמשתמשים בטבלת עיצוב התנהגות מוזמנים, כמובן, לחזור להשתמש בטבלה מתאימה לימות הלימודים.

למשל:

התעוררות                                  6:45

יציאה מהמיטה                            6:50

רחיצת פנים+צחצוח שיניים           עד 7:15

התלבשות                                   עד 7:25

ארוחת בוקר                               עד 7:40

סנדביץ' בתיק ויציאה                    עד 7:45

לוח התארגנות דומה מומלץ להכין גם לזמני התארגנות הערב.

  1. הגישה שלנו כלפי ילדינו בזמן המעבר היא הדבר החשוב ביותר. עלינו להגדיר לעצמינו מה התפקיד שאנו רוצים לקחת על עצמינו בהקשר הזה. האם אנחנו בתפקיד השוטר או בתפקיד ההורה המבין, התומך והמסייע לילדים לעשות את החזרה לשגרה באופן הטוב ביותר. אם אנו מבינים את הקושי של הילדים שלנו במעברים, את תחושות הבלבול שהם חשים, את הצורך בתקופת הסתגלות בחזרה נוכל למלא את התפקיד היטב. נוכל לעצור את עצמנו לפני שאנחנו מתרגזים וצועקים ולהזכיר לעצמנו שעלינו להישאר רגועים כדי להרגיע את ילדינו. ברגעי הבוקר הלחוצים כדאי שנעזור להם לפתור בעיות שעולות, ניעזר בטבלה שלעיל ונפיק לקחים להתארגנות ליום הבא. זכרו כי האשמות של הילדים, קריאה בכינויים שונים ומתן עונשים לא יעזרו להם להתארגן טוב יותר אלא להפך. הילדים זקוקים לדמות הורית שתבין את הקושי, תבצע הכנה מראש, תרגיע ותלמד אסטרטגיות להתארגנות יעילה.

                                          חזרה רגועה ומוצלחת לכולכם!!

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן