Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

אני רוצה לרכוב מעולה על סקייטבורד ועכשיו!!! 3 דרכים יעילות לפתח התמדה אצל ילדי ADHD

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

דרכים יעילות לפתח התמדה אצל ילדי ADHD

אתמול במפגש ראשון של קבוצת הורים ל-ADHD, שאני מעבירה, ביקש אחד ההורים לדעת איך אפשר לגרום לבנו להתמיד במשימות שהוא עושה. "הוא מתחיל משימות ונשבר די מהר, מתחיל חוג שמאוד חיכה להשתתף בו ואחרי פעמיים מבקש לעזוב". "יוצא שלמרות שיש לו כישורים רבים, הוא אינו מצליח לפתח אותם".

ובאותו עניין, לפני כשבוע ציינה בפני מטופלת בוגרת, בת 35, את העובדה שקשה לה מאוד להתמיד במקום עבודה אחד ואפילו במקצוע אחד מסוים. ב-10 השנים האחרונות לאחר שסיימה תואר ראשון היא מחליפה עבודות בתדירות גבוהה ולא מתקדמת. היא יודעת לומר בצער, כי לו היתה מתמידה במהלך 10 השנים הללו במקצוע אחד, מתמקצעת בו ולומדת אותו לעומק, וודאי לו היתה נשארת מספר שנים באותו מקום עבודה, היו לה כיום אפשרויות בחירה וקידום נהדרות…

לבעלי ADHD רבים בכל הגילאים יש קושי בהתמדה.

הדבר נובע ממספר סיבות:

1. האימפולסיביות שמאפיינת חלק מבעלי ה-ADHD  גורמת לקושי בדחיית סיפוקים. כלומר, הילד או המבוגר רוצים לראות את הסיפוק, את התוצאות המקוות עכשיו ומיד. אם הם בחוג כדורגל, הם רוצים מיד להיבחר לליגה, אם הם בחוג ציור, הם רוצים לצייר עכשיו כמו המדריכה.
מנגד, יכול לעמוד קושי הפוך- קושי של הילד או הילדה להאמין שהם באמת מסוגלים או מסוגלות להתקדם, להשתפר ולהשיג את מטרותיהם.
אותו קושי בדחיית סיפוקים יכול לבוא לידי ביטוי באופן נוסף. למשל, יש קושי לוותר על דברים נחשקים אחרים מהמטרה. למשל, כדי לצאת לחוג אחה"צ צריך לוותר על משחקי המחשב בבית. לילדים עם קושי בדחיית סיפוקים קשה יותר להינתק מדבר מתגמל אחד בהווה המיידי עבור דבר אחר שיתגמל אותם רק בטווח הרחוק יותר

2. קושי לעמוד בתסכולים – בעלי ADHD מתקשים לעמוד מול מצבים שמעוררים בהם תחושת תסכול. מכיוון שסביר כי בתחילת רכישה של מיומנויות או בתחילת עבודה על פרוייקט או למידה למבחן יש תסכולים רבים יותר, בעלי ADHD יטו לפרוש בשלב מוקדם כשהתסכולים רק מתחילים.

3קשיים מתחום הקשב והארגון עשויים גם הם להוות מכשול בפני ההתמדה. קשיי הקשב והמיקוד גורמים למוסחות גבוהה, לקצב עבודה איטי יותר וכן לחוסר יכולת להתמקד ברעיון אחד מסוים ולקפיצה מרעיון אחד לאחר בתדירות גבוהה. הילד יכול לעבור מרצון ללמוד כדורגל לרצון להשתתף בחוג קומיקס או קפואירה וכו'. קשיי הארגון והתכנון עלולים למנוע מהילדים לבנות תכנית מסודרת להשגת מטרותיהם ולקושי בניהול הזמן. הם רואים את נקודת ההתחלה ואת נקודת הסיום, אך קשה להם מאוד לדמיין ולתכנן את הדרך.

מה אנחנו ההורים יכולים לעשות כדי לפתח בקרב ילדינו את היכולת להתמיד שהיא כה חשובה הן להתפתחותם בשנות הילדות וכמובן להמשך חייהם כבוגרים?

הרשו לי להציע 3 דרכים אותן למדתי ופיתחתי הן כאם והן כמטפלת:

תיעוד, מחברת רעיונות וחלוקה למשימות עם תגמולים.

1. התיעוד – תיעוד שלבי התקדמות והתפתחות

כשילדיי היו צעירים נהגנו בן זוגי ואני, כמו הרבה הורים מתפעלים, לתעד אותם על כל צעד ושעל (תרתי משמע..). כשהם גדלו קצת התחלנו להתבונן איתם בסרטים ובתמונות ומעבר לצחוק ולהנאה שהיה בדבר הראינו להם את ההתפתחות שעשו. איך למדו ללכת, לרוץ, לטפס גבוה על מתקני טיפוס בפארק וכו'. כשגדלו קצת יותר התחלנו להשתמש בכלי התיעוד באופן מכוון יותר. למשל, כשבני רצה ללמוד לרכוב על סקייטבורד, כשהיה בכיתה ד', יצאתי אתו למגרש והסרטתי אותו כבר ברכיבה הראשונה. הוא נראה שם נופל, עם רגליים וידיים מתנדנדות ועם פנים קצת חוששות. המשכנו להסריט למשך תקופה של חודשיים.
בכל 10 ימים לערך היינו מסתכלים יחד על הסרטון הראשון ועל האחרון ונהנים לראות את ההתקדמות הרבה. הקפדתי לחזור ולומר לו כמה משתלם להשקיע ולהתאמן
ומה רב כוחה של ההתמדה. בנוסף, הדבר אפשר שמירה על רמת מוטיבציה גבוהה
ועל התלהבות שהגיעה מתחושת ההישג. הדבר חיזק אצלו את את האמונה שלו בעצמו. את הפירות של התיעוד אנחנו בהחלט קוצרים היום.

בתמונות המצורפות משמאל אפשר לראות תיעוד של שלבים בלמידת ציור של בני, כיום
בן 14. הפער בזמן בין הציורים הראשונים לאחרונים הוא של 8 חודשים. כפי שניתן לראות בציורים, בני יודע כיום לקרוא ולכתוב ביפנית. גם למידה היפנית היא תוצאה של התמדה, כמובן.

2. מחברת רעיונות – כאמור, בעלי קשיי קשב מראים רמת מוסחות גבוהה וקושי להתמקד במשימה אחת. כאשר עולים בראש רעיונות ורצונות אחרים, אני מציעה להשתמש במחברת רעיונות. כשהילד או הילדה עסוקים בהכנת פרויקט כלשהו ועולים להם רעיונות אחרים לראש, כמו למשל, תכנון מסיבה לסופ"ש, הרי שבמקום להתקשר לחברות ולתכנן את המסיבה באותו רגע, דבר שעלול לגזול זמן רב ולהוביל לנטישה של הפרויקט, כדאי לכתוב את הרעיון במחברת ולחזור אליו לאחר שהמשימה הושלמה.

3. פירוק המשימה הגדולה למשימות קטנות והגדרת טווחי זמן להשלמת

המשימות הקטנות – כשמדובר בהתמדה בהכנת שיעורי בית, פרויקטים בית ספריים, סידור החדר וכו' כדאי לפרק את המשימה לתת משימות, להגדיר מתי ובכמה זמן המשימה הקטנה צריכה להיות עשויה ואף להבטיח חיזוק על השלמתה. כך, המשימה הגדולה הופכת להיות ברורה יותר, אפשרית וברור לילד או לילדה שמצפים מהם להשלים אותה. רצוי מאוד שהחיזוק יהיה מסוג של פעילות כלשהי, למשל פעילות ספורטיבית שגם תשמש כממריצה ומעוררת ותעודד המשך עבודה. בהחלט מומלץ להגדיר טווחי זמן מצומצמים לעבודה עם הפסקות פעילות.

לסיכום, יכולת התמדה היא מיומנות חשובה ביותר בכל הגילאים ומאפשרת לנו ולילדינו לרכוש מיומנויות חדשות ומועילות, להתפתח, לצמוח ולהתמקצע. השקעה של הורים בפיתוח ההתמדה בגיל צעיר, בעיקר בקרב ילדי ADHD תאפשר לילדים להשתמש בכלים כמבוגרים, להשקיע במעשיהם ובכיוון שיבחרו, להיות מסופקים מהישגיהם ולשפר את איכות חייהם.

ד"ר איריס ברכוז – מטפלת CBT, אימון CBT לבעלי ADHD לילדים ומבוגרים והכשרות והשתלמויות למטפלים ומאמנים.

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן