Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז – הורות "ידידותית למשתמש"

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז

הכירו את ההורים והילדים עם הפרעת קשב וריכוז

אילת ורום הם הורים ל-2 ילדים, נויה בת 11 ושחר בן 7. הם הגיעו אלי להדרכה בעקבות קשיים מתמשכים עם נויה. לדבריהם, נויה, שאובחנה עם  ADHD, בהיותה בת 8, היא ילדה חכמה ומוכשרת, אך יש קשיים בתחומים רבים. בלימודים חלה ירידה משמעותית בציונים בשנה האחרונה ולדברי המורה, לא רק שהיא לא מגיעה עם ש.ב. מוכנים, אלא שהיא כמעט ולא מקשיבה כלל בשיעורים. גם מבחינה חברתית המורה מדווחת, כי יש נסיגה.
בבית, ההורים מספרים כי, הם מרגישים חסרי אונים מול ההתנהגות של נויה. היא מדברת אליהם בחוצפה, לא מבצעת את המשימות שהם מבקשים ממנה לעשות ומתקשה בהתארגנות ובסידור החדר.

לאחר שיחת אינטייק עם אילת ורום, הסברתי להם שההתנהגויות עליהן הם מתלוננים יכולות להיות מוסברות כסימפטומים אופייניים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז. אלו סובבים בעיקר סביב קושי לדחות סיפוקים, קושי בשליטה עצמית ובוויסות רגשי, מוסחות וקושי במיקוד לאורך זמן במהלך ביצוע מטלות שאינן מרתקות דיין וקשיים בתפקודים ניהוליים. נויה היא אכן ילדה חכמה ויש לה ידע רב לגבי איך צריך לעשות דברים ואיך צריך להתנהג במצבים שונים. הקושי שלה הוא בעיקר בביצוע ההתנהגויות הרצויות בזמן אמת. היא יודעת, באופן עקרוני, שכדאי לה ללמוד למבחן "מיצ"ב" כמה ימים מראש, כי יש חומר רב, אך בפועל, היכולת שלה לערוך תכנית של כמה ימים קדימה ולבצע את שתכננה לא באים לכלל מימוש. כך גם לגבי ההתנהגות בביה"ס או בבית. היא יודעת שאם תצעק על חברתה, תדבר בחוצפה למורה ותטרוק את הדלתות בבית יהיו לכך השלכות שליליות, והיא תפסיד מכך בסופו של דבר, אך ברגע האמת, הדחפים הרגעיים הם שמשתלטים.

המקור לקשיים שלה הוא, כפי הנראה, נוירולוגי, כאשר מחקרי מוח מגלים כי בקרב במבוגרים וילדים עם הפרעת קשב וריכוז נמצא נפח מוחי קטן ב 3-10% ב-5 אזורים מוחיים, כולל באונה הקדם מצחית וכי הפעילות המוחית באותם אזורים נמוכה ב 10-25% בהשוואה לפעילות המוחית באותם אזורים בקרב ילדים ומתבגרים ללא ADHD.

מה עלינו לעשות כהורים?

"אם כך" אמרו אילת ורום, "אנחנו אמורים פשוט לקבל אותה עם ההתנהגויות האלה, לאפשר לה להתנהג כך, לא להעיר לה ולא להעניש אותה"?

"לא" אמרתי, "משמעות הדבר היא, שמתאפשרת לנו הבנה של מקור הקשיים, כך שתוכלו לכעוס עליה פחות ולהבין עד כמה היא זקוקה לתמיכה שלכם ולסיוע שלכם כדי שהיא תוכל לפתח בהדרגה את ההתנהגויות הראויות ולקחת אחריות על מעשיה.  כיוון שלנויה חסרה המוטיבציה הפנימית לבצע התנהגויות שיאפשרו לה להשיג את המטרות ארוכות הטווח שלה, היא למעשה תלויה בכם כדי להתנהג באופן שיקדם אותה לקראת השגת המטרות שלה.  היא זקוקה לקביים שתציעו לה ממש כמו שילד קצר רואי זקוק למשקפיים או שילד עם סוכרת, להבדיל,  זקוק למעקב התכוף, לבדיקות התכופות ולזריקות האינסולין."

"אז מה את מציעה? שנשב ונכין עבורה את השיעורים ונלמד אותה לקראת מבחנים?" אמרה אילת. למעשה, זה מה שאני מנסה לעשות היום, אך יש המון מריבות וויכוחים וברקע רום צועק שזה לא בסדר ושהיא חייבת להתמודד עם המטלות הלימודיות בעצמה".

"אני מציעה שתגישו לה עזרה, אך באופן תואם". ראשית, חשוב להבין שפשוט לומר לה 'תכיני שיעורים' ואז לצפות שהיא תיגש לתיק, תוציא את המחברת ותשב להכין ש.ב. עד שתסיים אותם, זו ציפייה לא ריאלית בשלב הזה. אמנם היא כבר בכיתה ה' ובהחלט היינו מצפים מילד בכיתה ה' לעשות זאת, אך היא לא מסוגלת לבצע את זה. אין לה הנעה פנימית, שליטה עצמית מספיק מפותחת ותפקודים ניהוליים שיאפשרו זאת. 

אופן הפעולה המתאים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

תחליטו יחד אתה על מקום ועל שעה ביום בה היא מכינה את מטלות ביה"ס. כשהשעה מגיעה תכריזו ' עכשיו זמן ש.ב.' וכבו את המסכים והפרעות אפשריות אחרות.
שבו לידה, עברו יחד על המטלות של אותו יום ועזרו לה לחלק את השיעורים או המטלות בכל מקצוע למנות קטנות עם טיימר שקוצב זמן הכנה לכל חלק וציון החיזוק שתקבל עם סיום כל חלק. כדאי גם לציין שתפסיד את החיזוק אם לא תכין. חשוב לשבץ בתכנון הזמן גם הפסקות כל 15, 20 או 30 דק' לפי הצורך שלה.
חשוב להבין כי היא זקוקה לתוצאות מידיות ועוצמתיות כדי לתפקד. הכנת ש.ב. כשלעצמה לא מספקת את החיזוק. בהדרגה ניתן יהיה להעביר אליה את האחריות ליותר ויותר שלבים, אך חשוב לעשות זאת בזהירות ולהבין שרמה מסוימת של הכוונה והשגחה שלכם תצטרך להיות שם לאורך זמן רב. כל אלו חיוניים ברוב המקרים, גם לצד הטיפול התרופתי.

"אז את מצפה שכשהורים, אנחנו למעשה ניקח את האחריות עליה"? שאלה אילת. איך אעשה זאת? לי בעצמי יש קשיים דומים. אני לא אזכור לעשות את זה, זה יעצבן ויתסכל אותי ולא תהיה לי סבלנות. ממש קשה לי לשבת אתה בענייני ש.ב. "

"אני מבינה. ואכן נראה שזו נקודה שחשוב מאוד להתייחס אליה. בפרט שההתנהלות המומלצת מול נויה היא לא רק סביב שיעורי הבית, אלא גם בנוגע להתנהגויות שלה בשאר התחומים. לשם כך נלמד להשתמש בטבלת עיצוב התנהגות".

"ננסה לחלק את המשימות בינינו". אמר רום "ואני חושב, אילת, שגם לך, יש קשיים דומים לאלו של נויה. אולי גם לך כדאי ללכת ולעשות אבחון".

מקור גנטי לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

"אכן, אמרתי, "מדובר בתופעה שהיא בד"כ עם מקור גנטי. כשלאחד ההורים או לשניהם יש ADHD, וכאמור, ברוב המקרים זה המצב, מאוד רצוי שגם ההורה יקבל טיפול. מצד אחד, כשלהורה בעצמו יש קשיים דומים יש סיכוי שיהיה לו קל יותר להבין את הילד ולקבל אותו עם הקשיים, אך מצד שני, סביר שיהיה לו קשה להתנהל, להתמיד, ולשלוט ברגשותיו. כדי לנהל ילד עם ADHD ולהיות הסנגור שלו מול המערכות השונות, כולל צוות ביה"ס, הורי החברים, מדריכי החוגים, המשפחה המורחבת ועוד, צריך תפקודים ניהוליים ברמה גבוהה וכן להט, מסירות, התמדה. חשוב לשמור על עקביות, על מבנה קבוע של היום, על תוצאות קבועות למעשים. כל אלו קשים לביצוע עם ADHD לא מטופל.

המטרה שלכם כהורים, היא למנוע גם את הנזקים המשניים של ADHD, כי אלו עלולים להופיע כשאין טיפול הולם. פגיעה בדימוי העצמי, פגיעה ביחסים במשפחה, תדמית שלילית, חוסר הצלחה לימודית, פגיעה רגשית והתפתחות של דכאון וחרדה. התמיכה שתגישו לה היום ובשנים הבאות תוכל לאפשר לה להתמודד בהצלחה עם הקשיים ולמנוע את המצבים הלא רצויים שעשויים להתפתח.

בואו נתחיל בתהליך. אני כאן כדי ללוות אתכם, להנחות, לתמוך כשקשה ולעודד.

ולסיום, הייתי רוצה להציע לכם תרגיל נהדר, שמביא פרופ' ראסל בארקלי ושיעזור לכם ללמוד להניח, לנקות את הראש והלב ולפתוח למחרת דף חדש ביחסים עם ילדת כם. לפני שאתם הולכים לישון, כשהילדים כבר במיטה ואתם קצת נרגעים מכל אירועי היום, קחו דף נייר וכתבו עליו את כל המעשים שבתכם עשתה ועוררו בכם רגשות שליליים. כתבו הכל, אל תחסכו דבר. אחרי שהדף התמלא, התקרבו לכיריים, הדליקו את האש וקרבו את הדף אל האש. התבוננו בדף שנשרף לו לאט לאט ותנו לאש למחוק אותם מהזיכרון שלכם.
כעת, אתם מוזמנים לעלות לחדר השינה ולצפות בילדה ישנה ברוגע. עם הזיכרון הזה תלכו לישון ותקומו למחרת עם תקוה ואנרגיות חדשים.

לאנשי המקצוע: אם אהבתם את המאמר והייתם רוצים לקבל כלים נוספים לעבודה עם הורים לילדים ונוער עם ADHD וכן כלים רחבים יותר, לעבודה עם ילדים ובני נוער ועם המסגרת החינוכית, אני מזמינה אתכם לבדוק את התאמתכם לקורס הסתיו: "אימון קוגניטיבי-התנהגותי לבעלי ADHD" שיתחיל ב 29/9/21.

לפרטים: 052-8353522 או לחצו כאן.

תוכלו לקרוא עוד על טיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן