Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

מה זה פסיכו-חינוך באימון וטיפול ADHD?

ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

כמה פעמים נתקלתם בילדים, מתבגרים, מבוגרים או הורים, שפנו אליכם לאימון או טיפול בעקבות אבחון, כשהם מלאי חששות, רגשות אשם, פגיעה בדימוי העצמי והתנגדויות לגבי האבחנה שקיבלו?

מסתבר כי, פעמים רבות נערך אבחון, ניתנת דיאגנוזה, אך לא ניתן הסבר רב מעבר לכך. הילדים או המבוגרים לא מקבלים מספיק מידע כדי להבין את האבחנה שניתנה, את המשמעויות הנלוות, האופן בו היא עשויה להשפיע על עתידם ועד כמה הטיפולים השונים יעילים.

כאן חשוב להציג את המושג "פסיכו-חינוך".

878פסיכו-חינוך, כשמו כן הוא: חינוך לגבי מצב מסוים, אבחנה מסוימת שעלולים לגרום ללחץ פסיכולוגי. למשל, אם האבחנה היא ADHD, חשוב, ראשית, להבהיר את המושג ADHD. למשל, מסבירים למטופל ו/או להוריו בשפה תואמת גיל ומובנת למטופל את ראשי התיבות (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), מהם הסימפטומים שמרכיבים את האבחנה, ומהו ההבדל בין אלו שיש להם רק קשיי קשב, אלו שמגלים בעיקר תנועתיות יותר או אימפולסיביות ואלו שהם "גם וגם".

חשוב לבדוק עם המטופל איך ה-ADHD מתבטא אצלו באופן ספציפי ומהן ההשלכות על התפקוד במישורי החיים השונים. למשל, סטודנטית בת 26 עם ADHD מסוג קשיי קשב, הבינה לראשונה בחייה, כי העובדה שהיא שוכחת חפצים, כמו מפתחות או פלאפון במקומות שונים קשורה לאבחנה של ADHD. תובנה זו סייעה לה בהדרגה להפחית רגשות אשם ולהיות מוכנה ללמוד אסטרטגיות להתמודדות עם הקושי.

במקביל להבנת הסימפטומים וכיצד הם מתבטאים בחיי היומיום חשוב לא פחות לעזור למטופלים לראות את הצדדים החיוביים שבאבחנה. למשל, בעזרת קלפי "תכונות חיוביות של ADHD" יכול המטופל לבחור תכונות שמאפיינות אותו ושהוא נהנה מקיומן, למשל, יצירתיות, דינמיות, אקטיביות, יזמות, אומץ, כאריזמה, יכולת תרוץ והסברה, נטייה לאומנות, חשיבה מחוץ לקופסה ועוד.

ניתן להראות כרטיסיות של מפורסמים עם ADHD (למשל, הקלפים של רינת מוסקוביץ- בוגרת קורס האימון, שכוללים מפורסמים כמו, ביל גייטס, עברי גלעד, דנה דבורין) כדי לעודד את המטופלים להגיע לתובנה, ש -ADHD יכול גם לסייע בדרך לפסגה. המטופלים מבינים כי ניתן ללמוד אסטרטגיות להתנהלות נכונה וליהנות מהמתנות שה-ADHD מציע, כשהוא מתועל נכון.

השלב הבא בפסיכו-חינוך הוא להסביר את אופני הטיפול השונים ב-ADHD, משך הזמן הצפוי של כל טיפול, מידת ההתאמה למטופל הספציפי ומהי מידת ההצלחה הצפויה. למשל, מהו טיפול תרופתי, טיפול CBT, אימון CBT, הדרכת הורים ומורים וכו'. ניתן לדבר על הצורך בשילוב ערוצי הטיפול השונים כדי להגיע להצלחה מרבית. מובן כי כדי להעביר פסיכו-חינוך בצורה נכונה, יש לרכוש ידע נרחב לגבי ADHD.
בתהליך הפסיכו-חינוך אנו מדברים עם המטופלים בגובה העיניים, עונים על שאלותיהם באופן פתוח ובעיקר מחזירים להם את תחושת השליטה. המסר העיקר שאנו מנסים להעביר הוא מסר של תקווה.

"פסיכו-חינוך" שנערך בתחילת ההתערבות הוא אחד מיני נושאים רבים הנכללים בקורס הפרקטי והאינטנסיבי "אימון קוגניטיבי-התנהגותי לבעלי ADHD ולקויות למידה"בהנחיית ד"ר איריס ברכוז. מחזור 12 של הקורס יתקיים ביולי 2014 במכללת ר"ג. אתם מוזמנים להיכנס לקישור המצורף וללמוד יותר.

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן