Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
ד"ר איריס ברכוז logo
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ניהול זמן לסטודנטים

ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

ניהול זמן

מאות אלפי סטודנטים יתחילו את שנת הלימודים בשבועיים הקרובים. רבים מהם, בפרט אלו עם ADHD ולקויות למידה, אך לא רק, יתקלו בקשיים משמעותיים ביותר בנושאים של תכנון זמן והתארגנות לטווח ארוך, ניהול זמן, משימות וניהול סדרי עדיפויות.

ברוב המקרים, המסלול אותו הם עוברים עד תחילת הלימודים לא דורש כישורי ניהול זמן, ארגון והתארגנות ברמה כה גבוהה עד כניסתם ללימודים אקדמיים. בביה"ס, בצופים, בצבא ובמסגרות דומות סדר היום, ברובו, מובנה מראש ע"י המערכת או המסגרת ויש מעט מקום לחשיבה ותכנון עצמאיים. יש תמיכה רבה מהסביבה (הורים, מורים מדריכים, מפקדים) ששומרים על המבנה ונותנים הנחיות, חיזוקים ולעיתים גם עונשים. ברור שיש צורך גם במוטיבציה ורצון להצליח, אך אם בורכת באלו, סביר שתוכל לעלות על המסלול ולהצליח. במוסדות להשכלה גבוהה הקלפים נטרפים.

ניהול זמן לסטודנטים - כלים ואסטרטגיות - ד"ר איריס ברכוזלפתע עומדים הסטודנטים מול דרישות רבות ומגוונות שדורשות כישורי ניהול זמן, ארגון והתארגנות.
עליהם להרכיב את המערכת בעצמם, להגיע לשיעורים, גם אם אף אחד לא בודק נוכחות,
ללמוד שעות רבות באופן עצמאי בבית, לעמוד במטלות מורכבות שדורשות קריאה מרובה,
בד"כ של מאמרים באנגלית, תקופת מבחנים אינטנסיבית ביותר ועוד. בנוסף, פעמים רבות
הם פוגשים לראשונה את הצורך לנהל משק בית, לשלם חשבונות, לדאוג לארוחות וכו'.
בעבודתי כמטפלת CBT ומאמנת של בעלי ADHD, אני פוגשת סטודנטים רבים, אינטליגנטים ומוכשרים, עם חוויות קשות מאוד של לחץ, קשיי התמודדות ואף דכאון כתוצאה מחוסר ידע או כלים להתמודד עם הדרישות המגוונות כשהן פוגשות את הסימפטומים השונים של הפרעת הקשב.

עם כל סטודנט או סטודנטית עמם אני עובדת אני בונה תכנית התערבות שתפורה לצרכיהם,
כישוריהם ועל פי הסימפטומים האופייניים. בחרתי לחלוק עמכם במאמר הנוכחי 10 עצות וכלים
שמופנים ישירות לסטודנטים ויכולים לסייע למתאמנים ולמטופלים שלכם להצליח
ולממש את כישוריהם בתקופת הלימודים.

 ניהול זמן: כלים ואסטרטגיות תכנון לטווח הבינוני-ארוך 

  1. בדף עם מערכת שעות ריקה, בה יש טבלה עם ימות השבוע ושעות מ 8:00- 22:00 שבצו את המערכת שבניתם לסמסטר הראשון. סיפרו את סך מספר השעות שתקדישו בשבוע ללימודים פרונטליים.
  1. היו כנים עם עצמכם והגדירו מהי מטרתכם מהלימודים. האם אתם מתכננים לעסוק במה שתלמדו. האם זהו חלום חייכם? עד כמה חשוב לכם להיות מצטיינים בלימודים? עד כמה תרצו לחקור וללמוד מעבר לדרישות הסטנדרטיות של המרצים? כמה חשוב לכם להמשיך לתואר 2 או יותר? עפ"י המטרות תנו הערכה ראשונית (גם אם היא בינתיים לא מעוגנת במדידה אובייקטיבית במציאות) של הזמן השבועי שתצטרכו להקדיש ללימודים מעבר לשעות הלימוד הפרונטליות. מהו מספר השעות?
  1. הגדירו מהם התחומים החשובים לכם בחייכם חוץ מהלימודים להם הייתם רוצים להקדיש זמן במהלך שנת הלימודים חוץ מהלימודים עצמם? חברים, עבודה, זוגיות, ספורט, תרומה לקהילה, משפחה, פוליטיקה. כמה שעות בשבוע הייתם רוצים להקדיש לתחומים אלה?
  1. כעת הביטו במספרים ושימו לב האם ניתן לשלב הכול יחד, בהינתן שבשבוע יש כ 110-100 שעות פעילות (אחרי שהורדנו זמן שינה, התארגנות בסיסית, ארוחות, נסיעות וכו'). אם לא- על מה אתם מוכנים לוותר?

כעת נעבור לעצות ואסטרטגיות פרקטיות וביצועיות בטווח הקצר-בינוני לניהול זמן

  1. בחרו יומן שנתי לפי העדפתכם: אלקטרוני או הישן והטוב מנייר והיצמדו ליומן אחד בלבד. כתבו ביומן את כל האירועים, משימות, שיעורים, מבחנים שידועים לכם כבר עכשיו. בכל פעם שיש שינוי במועדי הגשה של עבודה או מבחן עדכנו את השינוי מיד. מדי תחילת שבוע הכניסו ליומן את הפעולות, הפגישות והמשימות לאותו שבוע. גם כאן- כל שינוי או עדכון בלו"ז צריך להתעדכן מיד.
  1. הצמידו התבוננות ביומן עם פעולות קבועות שאתם עושים מדי יום: הקפה של הבוקר, ארוחת צהרים, ארוחת ערב, אחרי מקלחת וכו'. רצוי לבדוק את היומן 3 פעמים ביום וכך מובטח שלא תשכחו אירועים או משימות חשובות.
  1. סטודנטים רבים מגיעים לסוף הסמסטר ומגלים שנותרו להם יומיים כדי להשלים משימה שדורשת השקעה של שעות מרובות. כדי שזה לא יקרה לכם וכדי שתצליחו לבצע את המשימות כראוי ולהגישן בזמן, או כדי להספיק ללמוד למבחנים בפרק הזמן שתכננתם, חלקו כל משימה מראש, לתת -משימות עם תאריכים לסיום של כל תת- מטלה. אם אתם רוצים לסיים תרגיל במספר שעות חלקו את משימות התרגיל לתת -משימות וקבעו פרק זמן לכל חלק (10 דק', 20 דק', חצי שעה וכו'). הדבר יבטיח את סיום המשימה.
  1. טיימר הוא פריט חובה על שולחנכם!!! הוא משמש מעין שוטר חיצוני שנותן תזכורות כי הזמן חלף ומזרז אותנו להשלים את המשימות. לפני כל משימה קבעו כמה זמן אתם מתכננים להקדיש לה והפעילו את הטיימר. גם אם לא הספקתם לסיים את המשימה בזמן, הדבר יזרז במידה משמעותית את הזמן הסופי שיוקדש למשימה. בנוסף, הדבר יסייע לכם לרכוש בהדרגה הערכה מדויקת יותר של הזמן שלוקח לכם להשלים משימות.
  1. כדי להעלות את טווח הקשב שלכם למשימות ואת רמת האנרגיה הכללית שלכם מומלץ מאוד להתעמל בהתעמלות אירובית כלשהי לפחות 4 פעמים בשבוע, ובמיוחד לפני ישיבה ממושכת שדורשת קשב ממוקד לאורך זמן. גם טכניקות של מדיטציות מיינדפולנס נמצאו יעילות ביותר כדי להגביר את יכולות מיקוד הקשב.
  1. התחברו עם אנשים בסביבתכם שיכולים לעזור לכם בניהול הזמן ובהתארגנות. הם יזכירו לכם שינויים בתכניות, דדליין שעומד לקרות בקרוב, תוכלו לצלם מהם חומרים חשובים שאבדו לכם וכו'. בנוסף, שימו לב כי בקמפוסים רבים יש מרכזים מצוינים עם יועצות לימודים שמסייעות לסטודנטים עם לקויות למידה ו-ADHD ומלוות את הסטודנטים תוך מתן אסטרטגיות וכלים ללמידה יעילה.
    שנת לימודים מעניינת, מאורגנת ומוצלחת!!!

אהבתם את המאמר?
מזמינה אתכם, מאמנים ומטפלים להשתלמות במרכז: "ניהול זמן וקביעת סדרי עדיפויות לילדים ומבוגרים עם ADHD".
ההשתלמות הקרובה תתקיים ב 3/11/17.  לפרטים

המשיכו לקרוא עוד על אימון CBT לבעלי ADHD

ד"ר איריס ברכוז – מטפלת CBT, אימון CBT לבעלי ADHD לילדים ומבוגרים והכשרות והשתלמויות למטפלים ומאמנים.

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן