Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ערכים- מהם ומי צריך אותם באימון ADHD?

Picture of ד״ר איריס ברכוז

ד״ר איריס ברכוז

פסיכולוגית חינוכית מומחית, אימון קוגניטיבי התנהגותי

ערכים

לפני כשבועיים הגיעה אלי איילת, נערה מדהימה בת 15, לאימון בעניין חברתי מסוים, שהתעורר אצלה לאחרונה. איילת סיימה אצלי בעבר תהליך אימון וטיפול CBT שהחל לפני יותר משלוש שנים. בתחילת דרכינו המשותפת, הגדירה איילת את הערכים החשובים לה ביותר. כשחזרה לאחרונה, החלטנו להציץ בערכים האלו ונפעמנו לגלות שאיילת עדיין עם אותם ערכים בדיוק.

תגלית זו, של שמירה לאורך זמן על אותם ערכים (או לפחות על רובם), במיוחד אצל בוגרים יותר, לא צריכה להפתיע מאמנים מנוסים, שמנחים את המתאמנים לבחירה והגדרה מעמיקה ומדויקת של הערכים שלהם. ערכים, כפי שהם מוגדרים באימון הם, למעשה, האורות המנצנצים בקצה המנהרה, הדברים הכי חשובים לנו שכשנתקדם לעבר מימושם נרגיש סיפוק, שמחה, ומיצוי בחיינו.

ערכים מוגדרים היטב יעזרו לנו בקבלת החלטות מתאימות, הגדרת מטרות ראויות וביצוע של פעולות למימוש המטרות.

איך זה עובד?

פעמים רבות (מדי) אנו נתקלים בילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב שמתקשים בהשגת מטרותיהם. לעיתים, הקושי מופיע עוד בשלב הראשון, שלב הגדרת המטרות. הסיבות לכך הן מגוונות: דימוי עצמי נמוך, דפוסי חשיבה שליליים וחוסר אמון ביכולות העצמי, קושי בקבלת החלטות, דחיינות, קשיי ארגון והתארגנות, ניהול זמן לקוי, קושי בוויסות רגשי ועוד.

קביעת הערכים הייחודיים של המתאמן היא אחת הדרכים המשמעותיות ביותר, בהן אנו משתמשים באימון, כדי להתמודד עם הקושי.

המתאמנים, באמצעות כלי אימון שונים, מגיעים לקביעה והגדרה של הערכים החשובים להם ביותר. ערכים אלו הופכים לעוגן המשמש את המתאמנים בכל תהליך האימון כדי שיוכלו להגדיר את מטרותיהם, להתגבר על קשיים אופייניים ולהשיג את המטרות. דוגמות לערכים באימון כוללות: חברות, הצלחה בלימודים, יושר, אינטימיות וקירבה, זוגיות, יצירתיות ועוד. חשוב שהמתאמנים יגדירו את ערכיהם במילים שלהם ועל פי הבנתם.

כדי להמחיש את השימוש בערכים באימון אביא את המקרה של גיא, סטודנט בן 28, שהגיע לאימון כדי להצליח לסיים את עבודת התזה של התואר השני לאחר 4 שנים של ניסיונות כושלים. גיא בחר את 8 הערכים החשובים לו ביותר, ולבסוף בחר להתמקד במימוש הערך: "הצלחה". את הערך הנ"ל הגדיר גיא כך: "להצליח בעבודה, לעבוד בעבודה מעניינת, שאני אוהב, יש לי כישרון בה, אני מסוגל להתמיד, מעריכים אותי ואני מקבל שכר סביר".

לאחר הגדרת הערך הנבחר שבו בחר המתאמן להתמקד, גיא התבקש להגדיר מטרות שיאפשרו לו להתקרב למימוש הערך. המטרות כללו, בין היתר, רשימת משרות בהן ירצה לעבוד וכן רשימת הדרישות לכל משרה. הסתבר לו כי כדי להשיג כל אחת מהמשרות שמנה, יהיה עליו לסיים את התזה של התואר ה-2…

כך למעשה חזרנו למטרה לשמה הגיע גיא לאימון, אלא שהפעם היה ברור לו יותר מאי פעם שסיום כתיבת התזה היא אכן מטרה ראויה מאוד שכדאי לו להתאמץ ולהשלים אותה. באופן מוחשי ביותר התברר לגיא, כי סיום התזה יאפשר לו בטווח זמן לא רחוק להתקרב לחיים מלאי עניין וסיפוק. בשילוב הגדרת "העצמי העתידי" שלו, המוטיבציה של גיא לבצע פעולות שיקרבו אותו למטרה עלתה במידה משמעותית מאוד. מוטיבציה זו אפשרה לו ללמוד טכניקות שונות כדי להתגבר על הקשיים שחווה בדרך. למשל, גיא למד לזהות דפוסי חשיבה שליליים שהפריעו לו עד כה בלימודים כמו: "אני לא מסוגל ללמוד יותר מ-3 שעות ביום", "אף פעם לא סיימתי כלום ואם 4 שנים לא הספיקו לי אין סיכוי שעכשיו זה יקרה". הוא למד טכניקות קוגניטיביות-התנהגותיות להתמודד עם המחשבות השליליות, כולל טכניקות לפיתרון בעיות. הוא החל לפתח גישה חדשה ויעילה יותר כלפי עבודה התיזה. במקום לראות אותה כאויבת וכעדות להיותו כישלון מתמשך, הוא החל לראות בה מקפצה לחיים המקצועיים שהוא בוחר לעצמו. בכל פעם שהרגיש שהוא במבוי סתום, שהוא תקוע, שהוא חרד מדי מכדי להגיש טיוטה למנחה, כי הטיוטה לא טובה דיה- החזיר את עצמו לערך הנכסף. בנוסף, למד טכניקות שעזרו לו לנהל את הזמן, לקבוע סדרי עדיפויות, להיות מאורגן יותר בכתיבה והצליח לאזן את שעות השינה. לאחר ששה חודשים של עבודה מאומצת השיג גיא את היעד שקבע לעצמו והגיש את התזה. חודש לאחר מכן, מצא את עבודת החלומות הראשונה שלו.

לסיכום, באימון ADHD אנו מסתמכים על ערכי המתאמנים בכל שלב בתהליך. הגדרת הערכים באופן ברור מספקת למתאמנים כיוון לצעוד אליו. ערכים ברורים מרגיעים, יוצרים סדר בבלגן, מסייעים בקבלת החלטות וביצירת תכנית ברורה עם צעדים קטנים. ערכים מעניקים למתאמנים תחושה של שליטה.

זכרו- ערכים הופכים את תהליך האימון לבעל ערך!!

מציאת ערכים הוא אחד הכלים שנלמדים במודולה 1 בתכנית "4 המודולות באימון קוגניטיבי-התנהגותי לבעלי ADHD".

המחזור ה-25 של הקורס הוא מחזור המרתון שמתקיים ביולי 2021 בזום לפרטים לחצו כאן

שתפו חברים:



פוסטים נוספים :

קשיי שינה ו ADHD
קשיי שינה ו ADHD

קשיי שינה – סוגים, סיבות וטיפול בקרב ADHD השבוע הגיעה אלי נערה בת 17 עם ADHD לקראת צו ראשון וסיפרה על הפחד

לקריאה נוספת »

לקבלת מאמרים ומידע על השתלמויות וקורסים

דילוג לתוכן